033-4807427 ca.vanlaar@wxs.nl

U dacht dat u genoeg groente en fruit gebruikt? Mooi niet!!

Recentelijk opende het NOS journaal met het bericht dat we allemaal nog meer groente en fruit nodig hebben dan tot dusver het advies is. Minstens zeven porties per dag aan groente en fruit zijn er nodig om ons optimaal te beschermen tegen sterfte, kanker en hart- en vaatziekten.

De berichtgeving was gebaseerd op een wetenschappelijke publicatie in het British Medical Journal waarin de gezondheidsgegevens van 65.000 Engelsen en hun voeding werden geanalyseerd op verbanden. Deze grote groep Engelsen (leeftijd 35+) werd gedurende gemiddeld 7,7 jaar gevolgd. Het is een representatieve steekproef van de gemiddelde bevolking: van hoog opgeleid tot laaggeletterd en van gezond tot ongezond.

Volgend jaar komt het Voedingscentrum voor het eerst tegemoet aan het commentaar op de ‘Schijf van Vijf’. Tijden zijn aan het veranderen zoals ook uit bovenstaand onderzoek blijkt. Er was een tijd dat de ‘Schijf van Vijf’ in elk schoollokaal hing en dat het Voedingscentrum altijd zijn tv-zegje mocht doen. Maar de tijden zijn veranderd. In TV-shows figureren nu vaak andere voedingsdeskundigen, coaches en bestseller-schrijvers als Kris Verburg (de Voedselzandloper), die het Voedingscentrum juist fel aanvallen. En krijgt het Voedingscentrum het woord, bijvoorbeeld over ‘superfoods’, dan volgt een twitterlawine van kritiek.

Groente en fruit inname ging samen met een 42% lagere kans op sterfte in de groep mensen die meer dan zeven porties groente en fruit gebruikte ten opzicht van de groep die slechts 1 portie groente en fruit gebruikte. Groente en fruit inname ging samen met een 25% lagere kans op kanker en een 31% lagere kans op hart- en vaatziekten. Groenten hadden een sterker beschermend effect dan fruit. Blikfruit of bevroren fruit bleek de kans op sterfte te verhogen. In deze resultaten is gecorrigeerd voor leeftijd, geslacht, sociale economische klasse, BMI, alcoholgebruik en beweging.

FruitHet Voedingscentrum adviseert ons op basis van de richtlijnen Gezonde Voeding van de Gezondheidsraad om minstens twee stuks fruit en twee ons groente dagelijks te gebruiken. Op basis van voedselconsumptiepeilingen blijkt een zeer beperkt deel van de Nederlanders te kunnen voldoen aan dit advies. Slechts 5% van de Nederlanders eet voldoende groenten en 10% van de Nederlanders eet voldoende fruit.
De nieuwe studie pleit voor nog meer groente en fruit. Want des te meer groenten je gebruikt des te groter het beschermende effect, zelfs tot aan zeven porties of meer! Bottom line van dit verhaal is dat we vooral moeten zorgen dat wij de richtlijnen voor de huidige adviezen naleven. Waarbij in dit geval meer altijd beter is. Tijd voor groente bij het ontbijt?

Juice Plus is een gemakkelijke en betaalbare manier om meer voedingsstoffen uit groente en fruit aan uw dagelijks eetpatroon toe te voegen. De capsules bevatten 26 verschillend soorten fruit, groenten en bessen. Juice Plus is geen vervanging voor het eten van meer fruit en groenten. Het helpt echter ‘de kloof te overbruggen’ tussen wat wij zouden moeten en wat wij daadwerkelijk dagelijks consumeren aan groente en fruit.
Er zijn inmiddels zeer veel wetenschappelijke studies gepubliceerd over het gebruik van Juice Plus en de verkregen gezondheidsaspecten. U kunt bij mij een kort overzicht opvragen over deze wetenschappelijke publicaties en de verkrijgbaarheid van Juice Plus.

Bronnen:

  • Oyebode O1, Gordon-Dseagu V, Walker A, Mindell JS. Fruit and vegetable consumption and all-cause, cancer and CVD mortality: analysis of Health Survey for England data. J Epidemiol Community Health. 2014 Mar 31. doi: 10.1136/jech-2013-203500
  • Rossum CTM van (RIVM), Geurts M (RIVM). Hoeveel mensen voldoen aan de Richtlijnen goede voeding? In: Volksgezondheid Toekomst Verkenning, Nationaal Kompas Volksgezondheid. Bilthoven: RIVM, 26 maart 2013