033-4807427 ca.vanlaar@wxs.nl

AGE Reader

Op dit moment zijn er belangrijke wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van AGE’s.  Gezien de ontwikkelingen en de toegevoegde diagnostische waarde heb ik hiervoor een nascholing gevolgd om deze toepassing in mijn praktijk te kunnen gebruiken.

Wat zijn AGE’s?

AGE’s, (Advanced Glycation Endproducts) worden voornamelijk gevormd in de voeding (exogene glycatie) en door metabole processen (endogene glycatie).

Deze AGE’s bestaan uit versuikerde eiwitten en vetten. In het lichaam worden ze uit bloedsuiker gevormd als normaal onderdeel van de stofwisseling. AGE’s worden ook buiten het lichaam gevormd door de verhitting van voeding en zo in het lichaam opgenomen. AGE’s spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van chronische leeftijd gerelateerde ziekten. Moderne voeding bevat veel meer AGE’s dan goed voor ons is.

Wat doet de AGE Reader en hoe pas ik het toe in mijn praktijk?

De AGE Reader meting is een belangrijke voorspeller voor het ontwikkelen van welvaartsziekten zoals hart- en vaat ziekten, en complicaties bij diabetes en nierfalen. Ook geeft het informatie over verouderingsprocessen in ons lichaam zoals rimpels, ouderdomsvlekken en ook over de ziekte van Alzheimer en diverse vormen van kanker. De afgelopen jaren is dit uitvoerig aangetoond in meer dan 160 internationale publicaties. Ook zijn er 100 studies over de betrouwbaarheid van de AGE reader.

Voor het verrichten van deze meting plan ik een consult van half uur in en geef dan nadere informatie over behandeling met voedingsadviezen en de Orthomoleculaire behandeling. Aanvullend kan een laboratorium onderzoek plaatsvinden. Tevens kan dan de Vita K2-meting verricht worden. Na enkele maanden dient er een hercontrole plaats te vinden om te beoordelen of de ingezette therapie effect heeft.

De AGE Reader-meting wordt pijnloos en snel uitgevoerd. U legt uw onderarm op de AGE Reader. De reader belicht de huid van de onderarm met ultraviolet licht en analyseert de fluorescerende eigenschappen die veel AGE’s hebben.

Recent volgde ik een voordracht van Prof. dr. C. Schalkwijk. Hij is bijzonder hoogleraar Experimentele Interne Geneeskunde aan de faculteit Health, Medicine and Life Sciences (FHML), Universiteit van Maastricht Medisch Centrum (Maastricht UMC+). Zijn primaire onderzoeksgebieden zijn obesitas, insuline resistentie, vasculaire complicaties en functioneren van het endotheel. Door zijn expertise wordt hij zeer gewaardeerd in een groot aantal vooraanstaande nationale en internationale samenwerkingen, wat wordt onderstreept door diverse invloedrijke publicaties. Prof Schalkwijk is daarnaast verbonden als redacteur aan Diabetologia en lid van de wetenschappelijke raad van het Diabetes Fonds.

‘De AGE Reader geeft een snelle en betrouwbare inschatting van fluorescentiewaarden in weefsel’ aldus Prof. Dr. Casper Schalkwijk. De AGE Reader SU is een handig hulpmiddel voor zowel de patiënt als de gebruiker. We hebben deze technologie nu al verschillende jaren in grote studiecohorten gebruikt als niet-invasieve marker voor AGE’s in weefsel en zijn zeer tevreden met de prestaties.

Wij hebben onlangs omgekeerde verbanden gevonden van AGE Reader-metingen met cognitieve prestaties. Wij blijven in de komende jaren de autofluorescentie van de huid meten met de AGE Reader en verwachten onze resultaten in internationale wetenschappelijke tijdschriften te publiceren.

Maillard-reactie

AGE’s (Advanced Glycation End products) zijn de bruinkleurige resultaten van de Maillard-reactie. Dat is de chemische verbinding van suikers en eiwitten of suikers en vetten. Die reactie treedt onder andere op tijdens het koken, waardoor voedsel zijn heerlijke geur en smaak krijgt. De voedingsindustrie gebruikt de kennis van de Maillard reactie: een smakelijke bereidingstechniek waarbij juist de bruinverkleuring van voeding tot smaak verbetering leidt. Echter zoals we nu weten heeft dit ook nadelen. Deze reactie verbeterd de smaak, kleur en textuur van het bereide product, maar juist hier ontstaan AGE’s.

Het ontstaan van AGE’s?

AGE’s ontstaan ook in het lichaam. Doordat glucose wordt gekoppeld aan collageen, andere eiwitten of vetten. AGE’s worden afgevoerd door de nieren, maar ze stapelen zich ook in de weefsels. Daar dragen ze bij aan ongeveer elke denkbare welvaarts- en verouderingsziektes van diabetes, Alzheimer en hart- en vaatziektes tot staar en stijve pezen. Geen enkele wetenschapper twijfelt aan de schadelijkheid van AGE’s zodra ze eenmaal de cellen en weefsels barricaderen. Maar waar komen AGE’s vandaan?

Door het onderzoek van Prof. Dr. Helen Vlassara weten we vrijwel zeker dat de AGE’s die ontstaan tijdens de bereiding van voedsel ook terecht komen in de weefsels en daar schade aanrichten. Tijdens de perspresentatie van haar boek in Nederland luidt ze de noodklok, die duidelijk ook bestemd is voor de voedingsindustrie. “De hoeveelheid onderzoek die we hebben gedaan is overtuigend. De degradatie van de gezondheid die we momenteel zien, hangt samen met de toegenomen consumptie van AGE’s. Doordat ze zo smakelijk zijn, zorgen AGE’s ervoor dat we ons overeten. Ze verhogen de belasting van het lichaam met oxidanten, veroorzaken insulineresistentie en chronische ontstekingen. Als we proefdieren én mensen een dieet geven dat minder AGE’s bevat, zien we dat het lichaam zich binnen enkele maanden herstelt, aldus Prof. Dr. Helen Vlassara.

Beïnvloeding AGE’S

De beïnvloeding van AGE kan gedaan worden doormiddel van voeding of orthomoleculaire voedingsstoffen.

Het anti-AGE-dieet

Prof. Dr. Helen Vlassera vindt niet dat AGE’s strikt vermeden hoeven te worden, maar raadt wel aan om ze tot de helft te verminderen om gezondheidsproblemen te voorkomen. Hier kan aan voldaan worden door een aantal principes toe te passen. Niet alleen thuis, maar ook wanneer er buiten de deur gegeten wordt.

Dierlijke eiwitten, zoals rood vlees bevatten van zichzelf veel AGE’s. Na bereiding worden dit er alleen maar meer. Wanneer vetten, zoals boter, margarine en plantaardige vetten geraffineerd of bewerkt worden dan ontstaan er AGE’s. Tijdens het bakken stijgt het gehalte nog verder. Groenten, fruit, volkoren granen en melk bevatten van zichzelf weinig AGE’s.

Zodra granen worden bewerkt om er bruin gebakken of vette snacks van te maken gezoet met bijv. suiker of honing dan kan het gehalte aan AGE’s ook flink oplopen. Als melk wordt gebruikt om er kaas van te maken, neemt de hoeveelheid AGE’s ook toe. Een eerste stap is om porties vlees te beperken en te kiezen voor magere minder bewerkte soorten dus bijvoorbeeld filet in plaats van worst.

Aaangeraden wordt om bereidingswijzen te kiezen waarbij zo min mogelijk AGE’s worden gevormd De voornaamste oorzaak van AGE-vorming is verhitting bij hoge temperaturen. Iedere bereidingswijze bij hoge temperatuur die de buitenkant van het voedsel bruin doet kleuren zorgt voor een giftige hoeveelheid AGE’s.

Dat betekent dat u zo min mogelijk moet schroeien, bruinen, grillen, roosteren en bakken. De beste manier om een teveel aan AGE’s te vermijden is koken bij een lagere temperatuur met vocht, zoals bijvoorbeeld pocheren, stomen of stoven.

Gebruik ingrediënten die AGE vorming belemmeren Een zuurrijke omgeving zorgt ervoor dat AGE-vorming moeilijker gaat. Door vlees te marineren in bijvoorbeeld azijn, rode wijn of citroensap bij barbecueën, braden of grillen wordt de AGE-vorming met 50% verminderd.

De belangrijkste boodschap van het anti-AGE-dieet is dat door het toepassen van droge warmte bij het bereiden van voedsel, zoals grillen, braden, aanbraden of frituren dit een grote hoeveelheid AGE’s genereert. Methoden met een lagere temperatuur en meer vocht (water) zijn gezonder.

Koken op een keramische in plaats van een metalen kookplaat kan tijdens het koken de verdere vorming van AGE’s tegengaan. Vlees kan op smaak gebracht worden door het te marineren in citroensap, tomatensap of azijn. Verse kruiden kunnen naar behoefte worden toegevoegd om meer smaak te creëren.

AGE’s zitten van nature in voeding, dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. De top vier van voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan AGE’s – vlees, vis, zuivel en noten – zijn voedingsmiddelen die we als oermens ook al aten. Ons lichaam (mits we geen diabetes- en/of nierproblemen hebben) kan deze AGE’s prima afbreken. Het probleem zit in de vaak vele bewerkingen die wij deze voedingsmiddelen laten ondergaan. Het aantal AGE’s kan meer dan vertienvoudigd worden door de bereiding.

Volgens de onderzoekers is 8.000 KE per dag een hoeveelheid die ons lichaam kan afbreken. Meer dan 8.000 KE per dag wordt problematisch voor onze gezondheid. Ook geraffineerde suikers en fructose (die in een overvloed in onze voeding verwerkt zijn) zorgen voor veel meer vorming van AGE’s dan natuurlijke suikers. Een logisch gevolg van het feit dat natuurlijke suikers wel beschikken over vitamines, mineralen en beschermende stoffen.

Een lezing van Prof.Helen Vlassara’s is bij uitgever Cocobooks is te bekijken op Youtube.

Orthomoleculaire voedingssupplementen

De volgende orthomoleculaire stoffen blijken de vorming van AGES’s te kunnen remmen: Cinnamon (kaneel), Salvia reuterana, Knoflook, Alfa-liponzuur, Tijn, Rozemarijn, Pijnboomextract, Bruinalg extract, Astragalus, Genisteïne, Gember, Quercetine, Benfotiamine (afgeleide B1-vitamine), Groen thee, Tomatenpuree, Vitamine C, Pyridoxamine (afgeleide B6-vitamine), Curcuma, Ginseng, Carnosine, Mariadistel, Resveratrol.

In januari 2017 komen ook Orthomoleculaire formules op de markt om de AGE’s te verminderen of preventief te bestrijden.